Acest site foloseste cookie-uri de la Google pentru livrarea serviciilor si analizarea traficului. Adresa dvs. IP si programul user agent sunt trimise catre Google impreuna cu valorile privind performanta si securitatea pentru asigurarea calitatii serviciului, generarea statisticilor de utilizare, detectarea si remedierea abuzurilor.Aflati mai multe
OK
|
|
|
Browsing: Photo_Gallery A,B,C...Z can inspire you «-» Photo_Gallery INTELLIGENCE «-» CECTUN Balcescu Expozitie `Un secol de Romanitate` (lucrari de C.Neamtu, V.Pop Negresteanu, M. Gavril, V.Susnea) 2018
CECTUN Balcescu Expozitie `Un secol de Romanitate` (lucrari de C.Neamtu, V.Pop Negresteanu, M. Gavril, V.Susnea) 2018Primăria Sectorului 4 și Centrul European Cultural și de Tineret pentru UNESCO ,,Nicolae Bălcescu” au organizat EXPOZIŢIA de ARTĂ „UN SECOL DE ROMÂNITATE” cu artişii plastici MIHAIL GAVRIIL, CELA NEAMŢU, VASILE POP NEGREŞTEANU şi VALERIU ŞUŞNEA “Fiecare dintre cei 4 artişti acopera mai multe arii ale romanităţii, creând astfel o legătură delicată, sensibilă, dar, în acelaşi timp, solidă, puternică, între aceste 4 elemente de romanitate: tradiţie, cultură, istorie şi spiritualitate” – Mimi Necula, curator şi critic de artă În perioada 18 iunie – 6 iulie 2018 simezele Centrului European Cultural și de Tineret pentru UNESCO ,,Nicolae Bălcescu” au găzduit expoziţia de artă intitulată „UN SECOL DE ROMÂNITATE”, un eveniment cultural dedicat sărbătoririi Centenarului Marii Uniri de la 1918. Protagonişti au fost binecunoscuţi şi valoroşi artişti plastici, nume de referinţă în peisajul autohton de gen: CELA NEAMŢU (cu seria de lucrări „Petece de frumos” de pe Târnave, din Muscel, Oaş, Prahova, Nereju, Teleorman, Romanaţi, Hunedoara, Banat), VASILE POP NEGREŞTEANU („Marea Unire 1918”, „Timp istoric”, „Mesajul Străbun”, „Anonimus”, „Bătrân cu vioară”, „Mireasă la oglindă”, „Colindătorii”, „Univers oşenesc”, „Lada cu zestre”, „Sabia”, „Scutul dacic” s.a), MIHAIL GAVRIIL şi VALERIU ŞUŞNEA. „Spiritualitate, Tradiţie, Istorie, Cultură” – au fost principalele atribute, „cei 4 piloni” ai evenimentului organizat şi prezentat de MIMI NECULA, curator şi critic de artă. Despre expoziţia UN SECOL DE ROMANITATE de MIMI NECULA, critic de artă, curator, organizator expoziţie Expoziţia a fost gândită ca o întrunire a elementelor de definesc romanitatea, nu doar ca spaţiu, ci ca şi caracteristci ale poporului român, pe parcursul acestui secol, deşi, în mod evident, rădăcinile romanităţii merg mult mai în profunzime. Gândind conceptul şi raportându-mă la acestă romanitate, am considerat ca poate fi sintetizată în 4 elemente – 4 piloni: spiritualitatea, ca manifestare a spiritului şi credinţei poporului român, istoria care – prin momente şi figuri emblematice a dat o formă concretă romanităţii ultimului secol, cultura, ca suma a valorilor acestui neam şi tradiţia, definită prin elemente de port, simboluri regionale şi, in acelasi timp, naţionale, care identifică, visual şi semnatic conceptul de romanitate. Ele sunt într-o strânsă legătura, într-o dependenţa sau interdependenţa, deoarece nu putem vorbi de unul dintre aceste elemente, ignorându-le pe celelalte. Acestea au fost şi criteriile după care am ales artiştii plastici care expun la acest eveniment: Cela Neamţu, Mihail Gavril, Vasile Pop Negreşteanu şi Valeriu Susnea. Cei trei din urmă nu sunt la prima expozitie, împreună, însă, în ceea ce priveşte acest eveniment ce marchează secolul de romanitate, m-am gândit ca şi o altă dimensiune, mult mai pragmatic şi mai realistă – în sens propriu nu ar face decât să sublinieze şi mai bine idea de secol de romanitate. Mă refer la Cela Neamţu, deoarece îi ştiam “petecele de frumos” – aşa cum frumos le denumeşte domnia sa – o recuperare – fizică, dar şi spirituală a unor mici bijuterii - fragmente de port tradiţional, din diverse regiuni ale ţării, pe care, cu măiestria ce o caracterizează le-a inserat sau le-a reintegrat într-o compozitie plastică de mare sensibilitate şi valoare artistică. Avem, în acesta expozitie, 10 lucrari – reprezentând 10 zone geografice si etnografice din Romania – cu elemente de port specific: Muscelul, Prahova, Teleormanul, Tarnavele, Romanatii, Oasul, Banatul, Nerejul şi Hunedoara. Ele sunt mai multe, ca număr şi fac parte din colecţia “Petece de frumos” - IA ROMÂNEASCĂ, ce va ajunge, din acesta toamna in mai multe regiuni ale tarii, incepand cu Suceava. Despre aceste petece – intrate in posesia sin in colectia unui mare iubitor de arta, de “suflet romanesc” chiar dumneaei spunea undeva ca sunt petece autentice, mai vechi decat strabunii sai. O data in plus, Cela Neamţu – doamna tapiseriei şi a artei româneşti ne aduce în atenţia un petec de romanitate, de valoare, de simbol, cu atât mai mult cu cât, am sărbătorim Ziua iei româneşti sau ziua internatională iei. Rămânând în sfera traditiei, în legătura strânsa cu istoria, ne poartă domnul Vasile Pop – Negreşteanu, cu lucrările sale. Pe de o parte avem elementele care definesc momentele şi / sau personalităţile marcante ale romanităţii – începând cu lucrarea “Marea Unire”, de la 1918, apoi cu “Timpul istoric” ce are în prim plan personalitatea lui Alexandru Ioan Cuza, cu “Sabia” – simbol al vitejiei, dar şi al demnităţii (prin verticaliatea lucrării) a poporului român. Pe acestea le pune in strânsă legatură cu simboluri, creand o relatie vie, peste timpuri, pronind de la “Anonimus” – un portret neindividualizat, anonym, al omului conştient de trecutul si radacinile sale, sau “Scutul dacic” unde trecutul este adus in present, prin prezenta artistului insusi care, tine la piept istoria – ca un pe scut si, totodata, ca pe o oglinda a poporului roman. Tricolorul uneste toate aceste reprezentari ale romanitatii, in lucrarile lui Vasile pop Negresteanu, ca o curgere, ca o fluiditate a spiritului romanesc. Oasul – evident, este locul pe care artistul il aseaza, cu toate simbolurile asociate, in mijlocul preocuparilor sale – Oasul ca spirit, ca forma fizica, concreta de reprezentare, in care traditiile se identifica cu insasi viata, existent omului, il regasim in lucrările “Universul oşenesc”, “Lada cu zestre”, “Mesajul străbun” sau “Inălţarea gândului meu”, precum şi multe altele. Tot în sfera simbolului, a reprezentării prin reducerea la esential îl găsim pe Valeriu Şuşnea. Lucrările sale sunt ca o scriere a unui testament, în care elementele definitorii se întrepâtrund, generând sensuri profunde. Dacă în cazul celorlati artişti plastici, trimiterile către o anumita sfera sunt, oarecum evidente, la Valeriu Susnea,ele se cer descifrate, puse in legatura unele cu altele pentru a “Citi” un mesaj cu o mare profunzime simbolica, ce, la fel ca in cazul lui Vasile Pop Negreşteanu, nu se limitează la acest secol de romanitate ci defineşte conceptul mergand catre inceputuri, nu atat ale romanitatii, ci ale crestinatatii si chiar ale omenirii, in general. Aripi de heruvimi, ce se zbat intre lumi, ducandu-ne cu gândul când la înălţare, când la decădere, un potir ce poate fi or mântuirea or căderea irecuperabilă în păcat - o suită de semne şi simboluri ce sunt asociate cu o frământare, o efervescenţă creatoare de semnificaţii ce îl definesc pe Valeriu Suşnea, o trimitere către lumea imaginarului, ce isi are rădăcinile în realul înconjurător. În lumea reprezentării prin simbolului ne poartă şi Mihail Gavril, însă la acesta, trimiterea este fără echivoc. Lumea lui Mihail Gavril este eminamente spirituală sau spiritualizată. Cupolele sale ce pornesc de la forma cercului – a perfecţiunii, fac o trimitere directa - visual, dar şi simbolic, catre cer, catre “hotarul nevazut”, aşa cum îl numeşte artistul – lumea de dincolo de vizibil. Cupolele lui iti ridică privirea şi simtirea către înalt, în care nu doar forma acestora se identifică cu cea a cerului, ci şi cromatic ne comunica o stare de …înălţare. Acesta serie de lucrări reflectă spiritualitate popurului român, dar şi a creştinătăţii, în general, fără a face trimitere către o zona geografică anume. Mihail Gavril mai aduce în acesta expozitie şi o serie de lucrari, ce reprezintă spiritualitatea sau spiritul românesc si îl integrează in …patrimonial universal patrimonial UNESCO. Aceste lucrări de grafică, stau la baza expozitiei artistului ce se afla la Berlin - lucrări de mari dimensiuni, ulei pe pânză, care reflectă patrimoniul românesc – oaza de romanitate, specifică unor zone istorice, culturale bine definite: Mănăstirile din Maramureş, Cetăţile săseşti, Centrul Istoric Sighişoara, Mănăstirea Hurezi sau arhipelagul monastic din Bucovina. Este ceea ce ne reprezinta, pe noi, ca romanitate, în spaţiul cultural universal. Centrul Cultural European și de Tineret pentru UNESCO “Nicolae Bălcescu” este un serviciu public aflat în subordinea Consiliului Local și al Primăriei Sectorului 4. Obiectivul primordial al activitatiilor sale este acela de derularea proiectelor culturale locale extinse pe plan național și internațional. Pentru o bună desfăsurare a activitatiilor sale, Centrul Cultural European și-a creat și dezvoltat o strategie culturală care să permită o vizibilate a activităților culturale atât în sector, dar și în perimetru național și internațional. CCETNB și-a deschis porțile sub formă de parteneriat și sub formă de colaborare cu majoritatea instituțiilor culturale naționale, dar și cu diferiți actori independenți care impreună au oferit o diagrama culturală complexă a întregii activităti din sector. Ofertă culturală a sectorului este diversificată și cuprinde spectacole de teatru pentru adulți, spectacole pentru copii, vernisaje și expoziții, concerte, spectacole de lectură, organizare de workshop-uri, ateliere, seminarii și conferințe. Subcategorii
|
COLABORATORI Contact InfoFashion |
© InfoFashion.ro 2005 - 2024
|